Min blogglista

tisdag 12 mars 2013

Gräv 13

Har missat lite mediasnackisen om catfighten mellan Janne Josefsson och Maria Sveland i Göteborg i helgen. Och jag har ingen solklar ond eller god sida, uppgifterna om vad som hänt skiftar betydligt beroende på vilken sidas skildringar man läser, de som hejar på Janne J eller Maria S. Jag är mer intresserad av vad som sägs i eftertanke och analytisk anda. Till exempel har några av de klokaste mediekvinnorna jag vet: Ann-Charlott Altstadt och Nina Lekander dissekerat Maria Svelands bok (jag har inte läst den, men det ska bli, liksom Lisa Bjurwalds bok om Skrivbordskrigarna) och kommit med kritik som jag tycker är väl värd att beakta (då har jag som sagt inte läst boken än).
Sen har vi å andra sidan de som kommenterar utan det minsta eftertanke alls, men det får stå som varnande exempel och behöver knappast kommenteras alls.
En liten notring bara, i Ahlstadts rceension nämner hon Eva Lundbergs forskning, och om de hundratals barn som intervjuats om rituellt våld, medan en artikel i Bang hävdar att just detta bara var fantasifoster och halmgubberetorik. Jag undrar var sanningen ligger här.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar