Min blogglista

fredag 25 november 2011

Kvinnor ska studsa mellan knytnäven och spisen.

Med tanke vad det är för dag idag, tänkte jag delge er ett citat jag "knyckt" från fejsbook, men jag ställer mej helhjärtat bakom detta:



Psssst i dag är det internationella dagen för avskaffandet av våld mot kvinnor,
så lär er detta utantill kidz: Minst en av tre kvinnor världen över har blivit
utsatt för fysiskt, sexuellt, eller annan typ av våld under sin livstid.
Gärningsmannen är oftast någon som hon känner eller står i nära relation till.
Våld mot kvinnor och flickor är det kanske mest utbredda brott mot de mänskliga
rättigheterna som vi känner till idag. Våldet förstör liv, splittrar samhällen
och hindrar utveckling. I en studie gjord 1994 som baserats på Världsbankens
statistik av tio utvalda riskfaktorer för kvinnor i denna åldersgrupp är
våldtäkt och våld i hemmet en större riskfaktor än cancer, trafikolyckor, krig
och malaria. Enbart i Sverige uppskattas de samhällsekonomiska kostnaderna för
våld mot kvinnor vara mellan 2,7 miljarder och 3,3 miljarder kronor per år
enligt en rapport som Socialstyrelsen tagit fram år 2006.



Även i Sverige av idag kan det vara farligt att vara kvinna, alldeles oavsett om du är född i Piteå eller Bagdad. Nåt att tänka på män som ansåg måttet vara rågat när TUR-teatern satte upp SCUM-manifesto. De kan också begrunda rubriken på detta inlägg, ett "skämt" som jag hört flera gånger, och som är vattendelaren för vissa om man har humor eller inte...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar