Min blogglista

onsdag 23 november 2011

Lundsberg



Nu har överklassreservatet handlat i blåsväder igen. Bland värmlänningar är det en allmän sanning att pennalism gått hand i hand med en kultur som gjort barnen där alldeles odrägliga, och att det pågått i decennier. Minns själv hur SJ-tågen kunde vara översvämmade av elever på väg hem vid terminsavslutningarna, trots att skolan chartrat specialvagnar till dem. Tilläggas kan att de har (eller har haft) ett särskilt uttryck för alla som inte kvalar in till deras exklusiva skara; tjåset. Kan appliceras på valfria individer, oftast på lunsiga värmlännngar med dialekt och utan förfining.


Det som skett nu måste ha varit något i hästväg, eftersom skolan alltid lyckats ducka anklagelserna tidigare. Skolan har ju tidigare gjort sej av med rektorer som försökt ta krafttag mot pennalistsystemet. Möjligen har det varit bättre en period för att nu ha eskalerat igen.






Egentligen den enda värmlänning som har haft något förmildrande att säga om dem som jag själv hört var min egen far. Det gick ut på att det var synd om barnen som deporterades ut dit när de blivit tillräckligt gamla för att inte vara små söta barn längre och föräldrarna inte längre hade tid för dem. Generaliserande och fördomsfullt? Ja visst, men absolut det mest förmildrande jag hört om Lundsberg bland värmlänningar i allmänhet och kristinehamnare i synnerhet. Lundsbergselever är nämligen inte särskilt populära där, vilket de torde veta om. Och ett stort korn sanning tror jag nog det ligger i min käre gamle fars utläggning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar